Siekdama gerinti tolimojo susisiekimo autobusais situaciją ir užtikrinti Kelių transporto kodekse numatytus reikalavimus, Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) skelbia tolimojo susisiekimo maršrutų sąrašą ir kviečia vežėjus būti aktyviais, analizuoti galimybes bei siūlyti savo paslaugas tolimojo susiekimo rinkoje.
„30 metų tolimojo susisiekimo autobusais rinka buvo uždara. Valstybė, norėdama įgyvendinti ilgai planuotus pokyčius šioje srityje, šiandieną žengia svarbų žingsnį - LTSA skelbia tolimojo susisiekimo maršrutų sąrašą. Šis etapas reformos kontekste atveria galimybę naujiems vežėjams laisvai patekti į tolimojo susisiekimo rinką, o keleiviams tai reiškia galimybę ateityje keliauti lengviau bei gauti aukštesnės kokybės paslaugas“, - sako LTSA direktorius Genius Lukošius.
Nuo šių metų liepos 1 d. įsigaliojusio Kelių transporto kodekso nuostatos turėjo reikšmingos įtakos vežėjams priimant sprendimus dėl tolimesnės veiklos vykdymo. Dalis vežėjų analizavo tolimojo susisiekimo maršrutus ir jų reisus, o nuostolingų maršrutų savo iniciatyva atsisakė. Per 7 šių metų mėnesius iš tolimojo susisiekimo autobusais rinkos pasitraukė 5 įmonės, palikdamos rinkoje veikti 28 keleivių vežėjus. Visi šie veiksmai turėjo neigiamos įtakos keleiviams.
Paskelbtame sąraše – 189 unikalūs maršrutai. Tai yra esamas maršrutų tinklas, kuris nusistovėjęs per 30 metų ir prie kurio keleiviai jau yra pripratę. Tačiau keleri metai iš eilės maršrutų ir reisų skaičius Lietuvoje sparčiai mažėjo.
Nuo 2022 m. sausio 1 d. iki šios dienos trečdaliu sumažėjo galimybės keliauti tolimojo susisiekimo autobusais: 33 procentais sumažėjo reisų skaičius ir 28 procentais – maršrutų. Vadinasi, nauji ir esami rinkos dalyviai turi visas galimybes atnaujinti keleivių vežimą šiais maršrutais, susigrąžinti buvusius keleivius ir iš naujo formuoti keleivių keliavimo įpročius renkantis viešąjį transportą. Grįžus keleiviams vežėjai dar labiau galėtų praplėsti keliavimo galimybes ir išspręsti dalies miestų susisiekimo problemas.
„Esamas ir viešai šiandieną skelbiamas maršrutų tinklas padengia visą Lietuvą, todėl itin didelio poreikio naujiems maršrutams nėra, tačiau tokia galimybė - teikti pasiūlymus dėl naujų, rinkos dalyviams išlieka. Didžiausias mūsų lūkestis, kad padaugės maršrutuose esančių reisų skaičius, kuris šiuo metu sumažėjęs trečdaliu ir būtent ši situacija sukelia daugiausia nepatogumų keleiviams. Tad tikimės, kad nauji rinkos dalyviai galės pasiūlyti naujus reisus, kurių šiuo metu visuomenei ir trūksta. Jeigu 33 procentai šiuo metu nevykdomų reisų būtų atgaivinti, manome, kad problema tolimojo susiekimo srityje išsispręstų“, - sako LTSA direktorius Genius Lukošius.
LTSA nuomone, sudaryta galimybė laisvai patekti į tolimojo susisiekimo rinką atvers naujas galimybes vežėjams, o tai teigiamai paveiktų tolimojo susisiekimo paslaugų kokybės gerėjimą. Tačiau svarbiausias tikslas, kad padidėtų vykdomų maršrutų bei juose esančių reisų skaičius.
Visi vežėjai su maršrutų sąrašu gali susipažinti informacinėje sistemoje VINTRA (www.visimarsrutai.lt).
Susisiekimo ministerijos nuotrauka