Gražina Veršinskienė
Karantinas neigiamos įtakos turėjo ne vienai savivaldybės įmonei, bet UAB „Mažeikių autobusų parkas“ šiuo metu nukentėjo bene labiausiai. Direktorius Arvydas Šemeta Budui.lt pasakoja, su kokiomis problemomis susidūrė, kaip buvo organizuojamas darbas bei dalijasi pastebėjimais apie ateinančią antrąją pandemijos bangą.
Priklausomi nuo keleivių skaičiaus
Autobusų parkas yra labai priklausomas nuo keleivių skaičiaus, užsakomųjų, tolimųjų reisų ir vietinių pervežimų. Pasak direktoriaus, lyginant 2020 metus su 2019 metais, keleivių skaičiaus sumažėjimas jau buvo juntamas sausio–vasario mėnesiais. Paskelbus karantiną, bendrovė buvo priversta stabdyti 90 proc. savo veiklos.
„Kovo mėnesį dėl keleivių skaičiaus sumažėjimo ir dėl karantino įvedimo pradėjome nutraukti maršrutus: balandžio mėnesį sustabdėme visus tarpmiesčio, priemiesčio ir didžiąją dalį miesto maršrutų, neliko užsakomųjų vienkartinių maršrutų, vykdėme tik su įmonėmis sudarytas sutartis dėl darbuotojų vežimo į darbą (AB „ORLEN Lietuva“, UAB Unilever Lietuva).Tik gegužės pabaigoje pradėjome vėl atnaujinti maršrutus. Palyginus 2019 m. ir 2020 m. II ketvirčių gautas pajamas, jos sumažėjo 62 proc., jei lyginti 2019 m. ir 2020 m. I pusmečių gautas pajamas, jos sumažėjo 35 proc.“, – sako A. Šemeta.
Skelbtos ir prastovos
Dėl pristabdytos veiklos, kaip teigia pašnekovas, teko didžiajai daliai darbuotojų skelbti prastovas, grupei darbuotojų – dalines prastovas. Direktorius primena, kad dabartiniu laikotarpiu bendrovėje dirba 97 darbuotojai. Karantino laikotarpiu savo noru, dėl pensinio amžiaus arba dėl asmeninių priežasčių bendrovę paliko 10 darbuotojų. Taip pat keturi darbuotojai išėjo pasibaigus terminuotai darbo sutarčiai.
Sulaukta išmokų
„Dėl prastovų į Užimtumo tarnybą kreipėmės dėl išmokų, jas gavome ir, tikimės, gausime iki šių metų pabaigos. Norint parengti dokumentus, reikia įdėti nemažai darbo. Daug informacijos dėl teikiamų subsidijų radome patys, o iškilus neaiškumams, konsultuodavomės su Mažeikių užimtumo tarnybos specialistais. Esame jiems labai dėkingi už nuoširdų bendradarbiavimą ir visokeriopą pagalbą. Iššūkių netrūko visiems, nes pasitaikė ir tokių atvejų, kai tvarkos išaiškinamos žymiai vėliau, nors dokumentai subsidijoms jau būdavo pateikti“, – sako A. Šemeta, pažymėdamas, kad bendrovė pateikė paraišką ir UAB „Investicijų ir verslo garantijos“ (INVEGA) dėl banko palūkanų kompensavimo. Deja, gavo neigiamą atsakymą, kadangi bendrovė yra savivaldybės valdoma įmonė, o buvo įdėta daug darbo ruošiant dokumentus INVEGAI.
Keleiviai buvo sąmoningi
Autobusų parko direktorius pažymi, kad karantino laikotarpiu dirbo laikydamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimų. Autobusuose vairuotojams buvo įrengtos pertvaros nuo keleivių, suteikta informacija apie apsaugos priemones nuo COVID-19, įrengti rankų dezinfekantai, vairuotojai dėvėjo kaukes arba veido skydelius. Keleiviai privalėjo laikytis saugaus atstumo, dėvėti veidą dengiančias priemones. Autobusų stotis taip pat dirbo pagal visus reikalavimus. Autobusai ir stoties patalpos buvo vėdinamos ir dezinfekuojamos kelis kartus per dieną.
„Be to, keletą savaičių miesto maršrutais keleivius vežėme nemokamai, tokiu būdu pavyko sumažinti vairuotojų kontaktą su keleiviais. Sušvelninus karantino sąlygas vėl grįžome prie apmokamo važiavimo“, – primena A. Šemeta ir džiaugiasi, kad didesnių incidentų su keleiviais pavyko išvengti, nes jie buvo sąmoningi ir laikėsi visų saugumo priemonių.
Ir dabar dirbama nuostolingai
Kalbėdamas apie tai, kas karantino laikotarpiu buvo sunkiausia, direktorius sako, kad, ko gero, sunkiausia buvo tada, kai teko stabdyti beveik visus maršrutus ir visai uždaryti autobusų stotį. Liūdino nežinomybė dėl ateities ir laukimas. „Tiesa, vairuotojų istorijos apie tai, kaip veždavo keleivius, grįžusius iš užsienio, keldavo nerimą. Visada tikėjomės, jog mūsų tai nepalies, visi būsime sveiki ir saugūs“, – pastebėjimais dalijasi pašnekovas.
Direktorius apgailestauja, kad šiuo laikotarpiu turima daugiau išlaidų nei pajamų, todėl dirbama nuostolingai. Tačiau patikina, kad kainų už transporto bilietus nedidins, todėl keleiviai nenukentės. Patirtus nuostolius dengė iš bendrovės lėšų, taip pat sustabdė visas galimas investicijas į transportą.
Kolektyvas labiau susivienijo
„Prisimenant karantino laikotarpį, tenka pripažinti, jog pati pradžia buvo sudėtinga, kupina baimių ir nežinomybės. Suprantama, vairuotojams tenka susidurti su dideliais žmonių srautais, todėl privalėjome dėti visas pajėgas galimai prevencijai nuo COVID-19. Nuo pat karantino pradžios, siekdami apsaugoti keleivius, darbuotojus, skubėjome įsigyti apsaugos ir prevencijos priemonių, skatinome jomis naudotis. Žinoma, to nepakako, teko stabdyti didžiąją dalį veiklos, dėl to buvo sujauktas ir bendrovės finansinis stabilumas. Vadovui tai didelis iššūkis, tačiau su turimu personalu bandėme ir vis dar bandome „atsitiesti“. Pastebėta, jog kolektyvas labiau susivienijo, vieni kitiems tapome artimesni, darbuotojai ėmė daugiau komunikuoti tarpusavyje, ypač – vairuotojai, o tai labai džiugina ir padeda negalvoti apie blogus dalykus. Bėgant laikui susitaikėme su galimomis grėsmėmis ir esama situacija šalyje, o Vyriausybės keliami reikalavimai bei siūlomos rekomendacijos nebe taip gąsdina. Nepaisant to, vis tiek naiviai tikimės, jog prognozuojamos antrosios pandemijos bangos pavyks išvengti“, – savo pamąstymais apie šį laikotarpį dalijasi bendrovės direktorius.
Sąlygos griežtėja – keleiviai atsipalaidavę
Dabar vėl sugriežtinus sąlygas A. Šemeta pastebi, kad į tai reaguoja ir keleiviai – vėl pradėjo mažėti jų skaičiai. Pasiteiravus, ar drausmingi keleiviai, direktorius neslepia, kad būna visko. Galbūt dažniausia situacija, kai keleiviai pamiršta dėvėti ar neturi kaukės. Vairuotojai keleivių be kaukės neįleidžia į autobuso saloną ir tuomet įvyksta konfliktas. Tačiau tokių situacijų po truputį mažėja. Pamini ir kitą problemą šiuo metu – tai psichologinis aspektas patiems Bendrovės vairuotojams, nes jie tiesiogiai dirba su keleiviais. Nors Bendrovės vairuotojai dėvi kaukes, skydelius, naudoja dezinfekcinius skysčius, tačiau vis tiek yra jaučiamas jų nerimas.
Šiuo metu Lietuvoje paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija. Pašnekovas primena, kad nuo rugpjūčio 1 d. privalomos kaukės uždarose patalpose ir viešajame transporte. Vairuotojai ir stoties darbuotojai laikosi visų nurodymų, deja, pastebi, kad keleiviai šį kartą labiau atsipalaidavę.
Pandemija pakoregavo planus
„Pradėdama 2020 metus bendrovė turėjo didelių užmojų. Planavome remontuoti mechanines dirbtuves, renovuoti administracinį pastatą, įsigyti mažosios mechanizacijos įrangą, pakeisti vairuotojų darbo aprangą ir kt., tačiau atėjusi pandemija viską sujaukė ir dabar didžiausią dėmesį tenka kreipti į darbuotojų bei keleivių saugumo užtikrinimo ir įmonės išgyvenimo klausimus“, – apie žlugusius planus kalba direktorius A. Šemeta.
Bendrovės archyvo nuotrauka