Neretas atvejis, kai vairuotojo netenkina ant jo automobilio esantys ratlankiai, todėl priimamas sprendimas įsigyti kitus. Tačiau lėkti ir pirkti bet ko – neverta. Kaip teigia LRT.lt kalbinti ekspertai, netinkamai pasirinkti nauji ratlankiai gali būti ne džiaugsmo, o problemų priežastimi, todėl tai daryti reikia atsakingai ir įvertinus savo poreikius bei galimybes.
Naujų ratlankių pirkimo priežastys skirtingos
Dėl ko perkami nauji ratlankiai, priežasčių gali būti įvairių. Padangų pardavimo bei montavimo įmonės „Melga“ atstovas Andžejus Ostrovskis įvardija tris priežastis, kurios jų praktikoje pasitaiko dažniausiai.
„Pirma, netenkina esamų ratlankių vaizdas, dydis ar būklė. Taip pat ieškoma išskirtinumo, norima pagerinti įvaizdį. Galiausiai praktiniai sumetimai – noras turėti du ratlankių komplektus skirtingiems sezonams (vasarai ir žiemai), tokiu būdu eliminuojant padangų permontavimo būtinybę“, – LRT.lt pasakoja A. Ostrovskis.
Kad kai kurie vairuotojai tikrai skaičiuoja pinigus ir naujus ratlankius perka ne tik dėl patogumo, bet ir dėl finansinio naudingumo, pastebi ratlankių centro „Monza“ direktoriaus pavaduotoja Jolanta Traškina.
„Pavyzdžiui, žmogus nusipirko automobilį su 18 colių ratlankiais, ant kurių sumontuotos vasarinės padangos, ir žiemai jas reikia pakeisti. Tokio skersmens žieminės padangos labai brangios, todėl pirkėjas nusprendžia susimontuoti mažesnius, 16 colių ratlankius, ir ant jų sumontuoti žiemines padangas. Tokiu atveju sumokama labai panaši suma pinigų kaip perkant tik didesnio diametro padangas“, – pastebi J. Traškina.
Tačiau ji priduria, kad įsigyti naujus ratlankius žiemos sezonui vairuotojai vis dažniau priversti ir dėl dar vienos priežasties.
„Dabar nauja tendencija, kad jau gamykloje sumontuojami ratlankiai su poliruotu krašteliu. Žiemą nerekomenduojama jų naudoti, nes tuomet juos lengviau paveikia korozija. Todėl šaltajam sezonui perkami kiti ratlankiai, su papildoma apsauga“, – priduria J. Traškina.
Pasak A. Ostrovskio, turėti du ratlankių ir padangų komplektus skirtingiems sezonams yra tikslinga.
„Tai leidžia vairuotojui nepermontuoti padangų atėjus keitimo sezonui. Kad ir kaip būtų palengvėjusios padangų montavimo technologijos, kaskart jas išmontuojant ir sumontuojant, padangos kenčia, tad ypač apie antrą ratlankių komplektą turėtų pagalvoti tie, kurių nuvažiuojamas atstumas per metus yra nedidelis“, – teigia A. Ostrovskis.
Kas gali nutikti sumontavus netinkamus ratlankius?
Netaisyklingas ratlankių pasirinkimas gali sukelti nemalonių pasekmių.
„Sumontavus gamintojo rekomendacijų neatitinkančius ratlankius ir padangas, pirmiausia bus netaisyklingai rodomas automobilio greitis. Taip pat pasirinkus didesnius ratlankius ne tik sumažės automobilio pajudėjimo iš vietos greitis, bet ir dėl pakilusio svorio centro automobilis taps mažiau stabilus posūkiuose.
Jei ant didesnių ratlankių dėsite žemesnes padangas, tikrai kentės pakaba ir bus labiau jaučiami kelio nelygumai“, – apie neigiamą netinkamai pasirinktų ratlankių poveikį automobiliui, pasakoja automobilių serviso „R2L“ direktorius Rimvydas Vaštakas.
Norint to išvengti, būtina atkreipti dėmesį į automobilio gamintojo rekomendacijas arba pasitarti su specialistais, kurie padės išsirinkti tinkamiausią variantą.
„Rekomenduotina laikytis automobilio gamintojo nustatytų parametrų, tačiau tam tikri protingi nuokrypiai, tokie kaip ratlankio skersmuo, plotis arba išnešimas (ET žymėjimas) yra toleruojami ir pačių gamintojų.
Didėjant ratlankio skersmeniui, proporcingai turėtų mažėti padangos šoninės sienelės aukštis. Pavyzdžiui, jei automobiliui yra gamykliškai sumontuotos 215/60 R16 padangos (bendras rato aukštis 664,4 mm), tai didinant ratlankio skersmenį iki 18 colių rekomenduojama montuoti 235/45 R18 padangas. Tokiu atveju bendras rato aukštis sieks 668,7 mm, o tai turėtų būti toleruojama ir paties gamintojo“, – paaiškina A. Ostrovskis.
Išoriškai identiški, o technologiškai – nepalyginami
Viena iš priežasčių, kodėl vairuotojai keičia automobilio ratlankius, – estetika. Norima gražesnių ratlankių, kurie atkreips aplinkinių dėmesį ar tiesiog paglostys automobilio savininko savimeilę. Tačiau ir šiuo atveju grožis neturėtų užgožti praktiškumo.
„Dažnai žmogus pamato, kad gražus dizainas ir nusiperka. Bet, atsižvelgiant į jų kokybę, tai už juos yra permokama“, – nepasiduoti emocijoms ragina J. Traškina.
Ji priduria, kad siekiant įvaizdžio už kuo įmanoma mažesnę sumą, perkamos kopijos, kurios išoriškai atrodo lygiai taip pat, kaip konkretaus modelio originalūs ratlankiai, tačiau jų gamybos technologija ir medžiagos skiriasi kaip diena ir naktis.
„Aš visada liaudiškai visiems sakau, kad, pavyzdžiui, yra batonas ir jei jame nėra kažkokių ingredientų – jis bus trapus, neskanus. Tas pats ir su ratlankiais. Į jų metalą dedama priedų, kad jie atlaikytų atitinkamą apkrovą. O pigiuose, prastos kokybės ratlankiuose dažnai tų priedų nėra, todėl jie būna trapesni.
Pasitaiko, kad atvažiuoja žmonės, norėdami tokius ratlankius išlyginti, nes jie lengviau susikraipo, tačiau tai padaryti pavyksta ne visada. Virinimas dažnai jiems apskritai neįmanomas“, – LRT.lt teigia J. Traškina.
Kad pigūs ir brangūs ratlankiai skiriasi ne tik savo kaina, pritaria ir A. Ostrovskis. Jis pateikia pavyzdžius, kaip skiriasi brangių ir pigių gamintojų gamybos technologijos.
„Negalima teigti, kad ratlankio kaina yra tiesiogiai proporcinga jo kokybei, tačiau, kaip rodo patirtis, didžioji dauguma atvejų yra būtent tokie. Nežinia, kokius kokybės standartus taiko „pigūs“ ratlankių gamintojai, kokius lydinius jie naudoja, keliems partijos ratlankiams yra taikoma lydinio išliejimo kokybės kontrolė, galų gale – koks yra dažų ir lako sluoksnis.
Vienas didžiausių Vokietijos negamyklinės komplektacijos ratlankių gamintojų visada naudoja lydinį, sudarytą iš trijų skirtingų aliuminio ruošinių. Lydiniai yra perkami iš tų pačių tiekėjų, todėl kokybė išlaikoma panaši. Italų gamintojas turi kitą receptą – į lydinį įmaišo magnio. Kiekvienas jų gaminamas ratlankis yra skenuojamas ir aptikus net menkiausią liejimo defektą yra pašalinamas iš apyvartos ir patenka į pakartotiną perliejimą. Ne ką mažiau svarbus yra dažymo metodas.
Dažnu atveju Europos gamintojai net išskiria specialias serijas, skirtas žiemai“, – pabrėžia A. Ostrovskis.
Jeigu pasiryžote ratlankius pirkti savarankiškai, yra vienas būdas, kuris padės atskirti, ar jūsų norima pirkti prekė kokybiška, ar ne.
„Lengvojo lydinio ratlankių pagrindinis bruožas yra mažas jų svoris, todėl, jeigu pasirinkti lieto lydinio ratlankiai yra sunkesni už įprastus štampuotus skardinius, jų kokybė tikrai nėra gera“, – LRT.lt pasakoja R. Vaštakas.
Lrt.lt