„Mano žiniomis, kažkur bažnyčios gale turėtų būti bent vienas profesionalus operos solistas. Ar yra tokių?“ – savo pasirodymo festivalyje SIELOS 2021 metu į publiką kreipėsi pianistė Audronė Juozauskaitė. Atsakymo nereikėjo ilgai laukti – iš suolo pakilo visiems gerai pažįstamas dainininkas Liudas Mikalauskas. Lydymas žiūrovų ovacijų, jis nusimetė paltą, žengė į daugelio akiai neįprastą sceną ir duetu su A. Juozauskaite atliko kelias šios kompozitorės kūrybos giesmes. Tai nustebino ne tik susirinkusius į koncertą Palangos bažnyčioje, bet ir renginio organizatorius bei pačią pianistę. Tačiau atsitiktinumų nebūna – paaiškėjo, kad būtent palangiškė menininkė prieš vienuolika metų paskatino muzikiniame televizijos projekte išgarsėjusį bosą pradėti karjerą Operos teatre.
„Pagauti netoli Kazlų Rūdos gyvenantį ir visoje Lietuvoje koncertuojantį Liudą Palangoje, ir dar laisvą, man prilygsta kažkam iš fantastikos srities“, – pasakoja A. Juozauskaitė, tarp žiūrovų atradusi iki ausų apsimuturiavusio, apsauginę veido kaukę dėvinčio savo scenos partnerio akis.
Panašios staigmenos paprastai būna apdairiai surežisuotos, tačiau viešėjusius pajūryje ji ištiko dėl maloniai susiklosčiusių aplinkybių. Jubiliejinė XX šiuolaikinės krikščioniškos muzikos šventė paskutinį spalio šeštadienį surengta trijose erdvėse – Palangos koncertų salėje, kultūros klube „Ramybė“ ir Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje. Būtent į pastarąją L. Mikalauskas atvyko, kaip teigia, „tik paklausyti Audronės koncerto“. A. Juozauskaitė – ilgametė jo koncertmeisterė. Juodu nuolat sutinkami įvairiose Lietuvos scenose, tačiau girtis, kad išvydo šį duetą sakralioje erdvėje gali anaiptol ne kiekvienas.
„Su tokiu malonumu atvažiavau paklausyti ir su tokiu nerimu dabar reikės giedoti“, – priėmęs spontanišką kvietimą iš stebėtojo tapti dalyviu, festivalininkus pasveikino L. Mikalauskas. Šiuo metu jis ruošiasi Gaetano Donizetti operos „Pulko duktė“ premjerai ir tądien kaip tik repetavo Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre. O nuo uostamiesčio kurortas – ranka pasiekiamas.
„Žinote, dažniausiai groju iš planšetės, bet visada nešuosi atsargines natas. Ir šiandien yra pirmas kartas, kai jos man pravertė“ – melodingu pasimatymu publikos akivaizdoje džiaugėsi pianistė. Įprastai A. Juozauskaitė, kuri yra ir Palangos bažnyčios vargonininkė, rašo giesmes, tinkamas giedoti bažnyčios bendruomenei, tačiau „Nurimk, mano siela“ yra sudėtingesnės struktūros kūrinys.
„Iki paskutinės minutės netikėjau, kad ši mano giesmė šįvakar čia suskambės. Jai atlikti reikia profesionaliai išlavinto balso“,– dalijosi kompozitorė ir atlikėja, per savo karjerą fortepijonu akomponavusi didiesiems Lietuvos klasikinės muzikos grandams: Irenai Milkevičiūtei, Juditai Leitaitei, Eduardui Kaniavai, Vladimirui Prudnikovui, Vytautui Juozapaičiui, Vaidui Vyšniauskui, Edgarui Montvidui, Merūnui Vitulskiui, šviesios atminties Maestro Virgilijui Noreikai ir daugeliui kitų solistų. Simboliška, kad giesmė „Nurimk, mano siela“ išlaukė savojo šanso būtent SIELŲ vardo festivalyje, vykusiame Audronės gimtojoje Palangoje. Kūrinys viešai atliktas vos antrą kartą ir – po trijų su puse metų pertraukos.
Su A. Juozauskaitės muzika užaugo kelios tikinčiųjų kartos. Pati autorė pripažįsta nekurianti itin dažnai. Nors esamų giesmių ir užtektų rinkiniui, nesiima leisti albumo. Kas dar be įtempto darbo muzikiniame teatre, tarnystės bažnyčioje, vadovavimo chorams lemia tokį kūrybos tempą?
„Esu nepaprastai reikli savo giesmėms. Ne tik melodijai, bet ir tekstui. Man svarbu, kad jis kalbėtų tai, ko pilna mano širdis, kas gali ugdyti, statydinti žmones, kurie klausysis ir, galbūt, giedos kartu. Muzika yra dovana ne tik man, bet ir bendruomenei. Mūsų talentai skirti ne pavieniui jais džiaugtis, o bendruomenei praturtinti. Tad atsakingai žiūriu į kūrybą. Trokštu, kad kiekviena giesmė kalbėtų ne tik man, bet ir klausytojui – jį sustiprintų, paguostų, padėtų gauti atsakymą“, – atvirauja muzikė.
O kol giesmės iš lėto aplanko, moteris savo kūrybine veikla siekia klasikinio ir šlovinimo stilių dermės: jaunimo mėgstamas šiuolaikines krikščioniškas giesmes atlikti profesionaliai, kokybiškai ir pritariant orkestrui. 2017 m. Audronė Kretingoje surengė giesmių vakarą „Pakilk ir šviesk“ (taip vadinasi ir bene garsiausia kūrėjos giesmė) , kurio programoje naujai suskambo specialios žinomų giesmių aranžuotės. Čia prisidėjo Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro meno vadovas Modestas Pitrėnas, kompozitoriai Nerija Čepaitė, Alvidas Remesa, Tadas Šileika ir Kornelijus Pukinskis. Ši iniciatyva nuo 2018 m. tęsiama tarptautiniame Paberžės muzikos festivalyje, kurio sumanytojai ir rengėjai yra Liudas su žmona Sigita. Festivalio uždarymui kiekvienais metais suburiamas Tėvo Stanislovo vardo jaunimo orkestras ir choras atlieka jau girdėtas ir Audronės naujai atrastas giesmes. Visuose minėtuose projektuose tarp solistų yra ir L. Mikalauskas. Tiesa, palydėjimo santykis šių menininkų veikloje – abipusis:
„Mano kaip pianistės koncertmeisterės profesinė misija – būti antrame plane ir tapti lydinčiuoju asmeniu, patikimu užnugariu dainininkui, į kurį šis galėtų atsiremti. Tam turi užsimegzti visiškas tarpusavio pasitikėjimas . Koncertmeisteris lemia 50 procentų solisto pasirodymo sėkmės“, – įsitikinusi A. Juozauskaitė.
Tačiau L. Mikalauskas scenos partnerei yra dėkingas ne tik už pagalbą scenoje, bet ir pastūmėjimą jos link. Audronės paragintas ir netgi įkalbėtas Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatro (LNOBT) solistų perklausoje sudalyvavo ir tuo metu 24-erių L. Mikalauskas. Bandymas pelnė komisijos simpatijas ir jaunas bosas gavo pagrindinį Figaro vaidmenį Volfgango Amadėjaus Mocarto operoje „Figaro vedybos“. Po šio pastatymo pasipylė nauji kvietimai dainuoti ir taip artistas palengva įsiliejo į LNOBT trupę. Iki šiol L. Mikalauskas yra paruošęs 15 vaidmenų įvairiuose spektakliuose.
O dėl ko dėkinga jaučiasi Audronė?
„Tai, kad giedu viešai, didele dalimi yra ir Liudo nuopelnas. Jis mane skatino nebijoti žmonėms parodyti savo balso ir kviesdavo drauge giedoti duetu. Visgi savo giesmes ne pamaldų metu atlieku retai. Jos yra „nišinės“ ir reikalauja klausytis ir išgirsti nusiteikusios publikos“, – sako A. Juozauskaitė.
Tad kasmet vis kitame mieste rengiamas festivalis SIELOS, atkeliavęs į palangiškės „kiemą“ tapo viena iš nedaugelio progų gyvai išgirsti autorinę muzikės programą. Pasirodymo įrašą galite peržiūrėti Youtube platformoje. (HYPERLINK: https://bit.ly/3CWig4E)
SIELOS – vienintelis šiuolaikinės krikščioniškos muzikos žanro festivalis Lietuvoje. Renginys šiemet vyko XX kartą. Jubiliejinei šventei pasirinktas didžiausias šalies kurortas, šiemet irgi minintis jubiliejų – Palangos grąžinimo Lietuvai šimtmetį.
Festivalis suburia skirtingų konfesijų krikščionis atlikėjus. Trijose jo scenose šiemet pasirodė per 20 dalyvių. Tarp koncertavusių – dainininkė Karolina Mint, dainuojamosios poezijos atlikėja Angelė Joknytė, džiazo muzikantas Artūras Chalikovas, būgnininkas Arvydas Joffė, pop roko žanro atstovas Justinas Stanislovaitis, aktorius, bardas Arnoldas Jalianiauskas, elektroninės šokių muzikos grupė iš Jungtinės Karalystės LZ7.
Donato Pranckevičiaus nuotr.