Remiantis AB Lietuvos paštas duomenimis, apie 70 proc. į Lietuvą atkeliaujančių siuntų yra iš trečiųjų šalių. Didžioji dalis jų atkeliauja iš Kinijos. Nors lietuviai trečiosiose šalyse apsipirkinėja ir iš jų siunčiasi gana dažnai, neretai iškyla klausimų.
Lietuvos paštas dalijasi faktais, kuriuos naudinga žinoti kiekvienam, perkančiam ir laukiančiam siuntos iš trečiųjų šalių.
Sekti galima tik registruotas siuntas. Tarptautinės registruotosios siuntos žymimos specialiu kodu, kurio struktūra yra 2 raidės + 9 skaičiai + 2 raidės. Siuntą, pažymėtą tokiu kodu, galima sekti bet kurioje oficialioje siuntų sekimo sistemoje, pavyzdžiui, rekomenduojama tarptautinėse sekimo sistema Global track trace ar Lietuvos pašto sistemoje . Deja, trečiųjų šalių parduotuvės dažniausiai prekėms / siuntoms suteikia savo kodus, pagal kuriuos siuntos kelio nerodo nei viena pasaulinė sekimo sistema – sekimas galimas tik toje elektroninėje parduotuvėje, kur pirkta.
Parduotuvės sekimo sistemoje – nebūtinai tiesa. Nors daugelis didžiųjų elektroninių parduotuvių turi savo sekimo sistemą, tačiau nebūtinai joje pateikiama teisinga informacija. „Tokiose elektroninėse parduotuvėse kaip, pavyzdžiui, Kinijos gigantė „Aliexpress“, visi procesai, o kartu ir siuntos sekimo sistema, yra automatizuoti – iš anksto numatyta per kiek dienų prekė turi būti paruošta siuntimui, per kiek ji jau bus išsiųsta ir po kiek dienų bus gavėjo šalyje. Realiame pasaulyje procesai nėra tokie sklandūs. Ne kartą esame pastebėję, kad trečiųjų šalių pardavėjai savo sistemoje rašo, kad siunta jau Lietuvoje, o iš tiesų vos prieš dieną ar kelias tik buvo išsiųsta iš tos šalies. Siunta iš trečiųjų šalių į Lietuvą keliauja tikrai ne vieną dieną, tad žmogui belieka laukti,“ – sako Lietuvos pašto Rinkodaros ir pardavimų direktorius Norbertas Žioba.
Sekimas Lietuvoje įmanomas tik tada, kai siunta jau šalyje. Net jeigu siunta ir yra registruota, Lietuvos pašto siuntų sekimo sistemoje informacija matoma tik tada, kai siunta atkeliauja į Lietuvą ir pasiekia vieną iš Lietuvos pašto skirstymo centrų – tuomet siunta nuskanuojama ir jos kelionė tęsiama toliau, o informacija apie tai pateikiama Lietuvos pašto internetiniame puslapyje . Kai siunta atsiduria Lietuvos pašto skirstymo centre, gavėją ji paprastai pasiekia per kelias artimiausias darbo dienas.
Siuntimo terminų nustatymas – pardavėjo atsakomybė. Siuntimo terminus nustato siuntėjo šalis, t. y. pardavėjas – jis yra atsakingas ir už siuntų pristatymą. Jeigu per numatytą laiką siunta nepasiekia gavėjo ar joks informacinis pranešimas, kad siunta gali vėluoti, rekomenduojama dėl nepristatytos siuntos kreiptis į pardavėją. Atkreipiamas dėmesys, kad apie siuntą, kuri dar nepasiekė Lietuvos, informaciją gali suteikti tik pardavėjas, o ne Lietuvos paštas.
Siuntos vis dar vėluoja. Paprastai siuntos iš trečiųjų šalių Lietuvą pasiekia per 3 – 4 savaites, tačiau pandemija šį terminą pratęsė. Kaip ir karantino metu, taip ir dabar dauguma užsienio siuntų vėluoja, o iš tokių šalių kaip Kinija, galimas net mėnesio vėlavimas, taigi siunta gali keliauti beveik 2 mėn. „Prieš pandemiją apie 90 proc. tarptautinių siuntų keliaudavo oru, tačiau užsidarius šalių sienoms šis skaičius drastiškai krito. Transportavimas oru vis dar pilnai neatsistatė, kai kuriuos lėktuvus pakeitė traukiniai, tačiau procesai tapo lėtesni. Be to, kai kuriose šalyse epidemiologinė situacija vis dar nėra gera arba blogėja, o tai veikia ir siuntų pristatymo laiką – sumažėję su pristatymu dirbančio personalo pajėgumai, trumpesnis darbo laikas ir pan. Išgyvename tikrai išskirtinį laikotarpį, todėl norime paprašyti klientų šiek tiek kantrybės ir supratingumo,“ – sako N. Žioba.
AB Lietuvos paštas informacija